Eva en Hanno Yucatan Mexico 2015

Klein wereld wondertje op de zeebodem!

Vandaag begon de dag met min of meer uitslapen.

Eva moest er een paar keertjes uit vannacht, zat niet helemaal lekker.
Vanochtend was dat nog steeds niet en Hanno ging naar de plaatselijke apotheek om iets voor tegen de racek*k. Gelijk maar een paardenmiddel, hoppa 2capsules tegelijk.
We hebben daarna op het gemakje aan het zwembad gezeten, Eva wilde even kijken hoe het ging met haar buikje en ondertussen foto's overgezet op de laptop.

Op zich ging het wel goed met haar en tegen het middaguur reden we weg in de huurbolide richting de Maya stad Tulum, dat nog steeds een uurtje rijden is over, jawel, de Mexico 307 richting zuiden. We namen een pakket inclusief een paar drankjes en een boot tochtje, met schildpadden zien.

De Maya stad Tulum is de enige bekende stad die direct aan zee is gelegen.
Qua architectuur is het een kopie van Chichen Itza, echter het is veel koeler omdat de zeewind door de straten waait. Het is gewoon dik 33 graden maar je voelt het alleen als de wind wegvalt. Mooie ruines staan er op een grasveld, van sommigen alleen de fundering, van anderen alles, met dak en al. Het is niet echt groot, maar wel heel apart omdat je vanaf de straten de zee ziet, hoort en proeft. Ook zijn er leguanen en niet zomaar 1tje, ze lopen er rond net zoals in Nederland merels en mussen vliegen.
Een metertje lang is niks, sommigen zijn flink groot.
Eentje er van was Eva dr vriendje, hij zat naast haar rustig van het gras te eten.

Na een anderhalf uur heb je het wel gezien en we gingen naar de Subway om een heerlijk broodje. Gelijk afgekoeld in de airco daar.
Er is heel veel op toerisme gericht in Tulum, het aanbod winkeltjes, restaurants, broodjeszaken, douches en wc's is net zo groot als de complete opgraving, zij het niet groter.
Je kon er met een treintje heen voor 20 pesos maar wij gingen lekker met de benenwagen.

Het bootje zou vertrekken vanaf Playa Maya, een minuutje of tien met de auto en dat is een bounty strandje hoor. Rieten hutjes, scheve palmbomen het plaatje was compleet.
We moesten heel even wachten tot de trossen werden losgegooid en het ruime sop werd gekozen.

Met zn achten waren we aan boord en we hebben de ruines van Tulum vanaf zee gezien, heel mooi en dit kan natuurlijk alleen vanaf een bootje.
Ook gingen we snorkelen aan het rif, wat moeilijk was door de enorme stroming en er zouden geen schildpadden zijn. Dat was wel beloofd, waarschijnlijk een marketingpraatje.

Na het aanleggen van de boot zijn we direct naar het nabijgelegen Akumal gegaan, waar wel schildpadden zouden moeten zijn.
Het kostte een keertje of wat vragen en verkeerd rijden maar we hebben het dan toch gevonden en omdat we al later op de dag waren konden we de Dodge ergens gratis tussenfrotten en moesten we niet betalen voor de parking.
Akumal-Playa is niks meer dan een paar gebouwen en hotels en winkeltjes.
En natuurlijk het strand waar je letterlijk tussen de schildpadden zou moeten zwemmen.
Heel handig, onze snorkels liggen nog in de Butstraat dus dan maar zonder.
Je ziet dus helemaal niks, troebel water. Een vrouw die ons tegenkwam zei dat er 2 grote schildpadden onder onze voeten zouden zitten en wij zagen echt niks.
Dan maar teruggerend naar de plaatselijke supermarkt en een snorkel gehaald voor weinig, hier in Playa kosten ze 3x meer.

We zijn om de beurt wezen snorkelen en het is dus echt waar, op bijna geen afstand zitten enorme zeeschildpadden.
Anderhalve meter in doorsnee makkelijk en deze magnifieke reptielen grazen zeegras van de bodem terwijl wij meekijken van vlakbij. Af en toe gaan ze boven om adem te halen en dan weer verder eten. Prachtige foto's en video van gemaakt, dit is toch wel heel speciaal en alles wat je nodig hebt is een snorkel. Wel even vermelden dat niet iedereen met deze beesten omgaat zoals zou moeten, regelmatig worden er gewond gevonden en dat is niet
omdat iedereen netjes is.
2% van elk nest zal het overleven en uitgroeien tot een grote zeeschildpad, de andere 98% valt ten prooi aan vogels of vissen,loopt de verkeerde kant uit na het uitkomen van het ei of hun ei komt helemaal niet uit. Schildpadeieren zijn een smakelijk kostje voor allerlei roofdieren dus je kan met recht zeggen dat deze beesten het niet makkelijk hebben.

Na ons avontuur met de schildpadden bleek het al kwart voor zeven te zijn, tijd om te gaan.
De auto moest volgetankt terug en een liter kost omgerekend ongeveer 80 eurocent.
Onze Dodge had 40 liter nodig voor 570km en dat is een nette 1 op 14,25.
Dat is wel met de airco 100% aan, niet slecht dus.

Eerst maar wezen douchen en eten, daarna de auto teruggebracht naar de Hertz en met de taxi terug naar het hotel. We hebben nog eventjes rondgelopen in Playa centrum maar je wordt continue lastig gevallen door iedereen die iets aan je wil verkopen. Beetje jammer.

Volgens de reisleiding was het af te raden om een auto te huren.
We hebben daar geen slechte ervaringen mee, ja er is veel controle van politie en als je gepakt wordt kost het vast geld. Gewoon rustig aandoen en niet opvallen dan komt alles goed. Voor iedereen die naar Mexico gaat, een auto huren is perfect te doen en ga er mee naar Chichen Itza en niet met de bus.

Morgen is onze laatste volle dag en die gaan we doorbrengen aan het zwembad, een dagje vrij dus. Nog even wat extra kleur erbij zetten, dat lukt goed en we verbranden niet.
Wel gewoon smeren anders heb je het zitten.

Tenemos Sueño,

Buenos Noches

Inge

Geniet nog eventjes van al dat moois daar, goede terugreis!!

anja s.

Ik sluit mij aan bij Inge, dus nog even genieten en dan veilig landen in ons frisse kikkerlandje. x, mama