Eva en Hanno Yucatan Mexico 2015

Xel-Ha een dag om nooit meer te vergeten!

Vanochtend om kwart voor zeven stipt begon de dag.

Het is dan nog niet helemaal licht, schemer met de koperen ploert al zichtbaar net onder de horizon .Vandaag staat het natuurpark Xel-Ha op de boek, een kilometer of vijftig naar het zuiden gelegen ongeveer halfweg tussen Playa del Carmen en Tulum.
We komen er door de snelweg Mexico 370 te volgen.

Bij het hotel staan uiteraard taxi's en chauffeur Jose was zeker van zin om ons daar te brengen. We hadden deze dag al via de website van Xel-Ha gereserveerd, dit scheelde veel met boeken bij Arke. Alleen moesten we er wel zelf zien te geraken, dit kan met de taxi of met de ADO, Autobuses de Orient, een vooraanstaande busmaatschappij in Mexico.

Op de heenweg waren we best lui en lieten we Jose ons brengen naar Xel-Ha. Dit is duurder dan de bus maar om iets voor negen stonden we al op de stoep en 3 minuten later door de poort.

Voor diegenen die ooit plannen hebben om naar het schiereiland Yucatan te reizen, Xel-Ha is er eentje voor de bucket list. Met woorden en foto's kan je niet beschrijven hoe mooi het hier is.

Het park Xel-Ha is een natuurlijke lagune, niks aangelegd slechts voor de veiligheid een flexibele brug/dam zodat niemand per abuis
de open zee op kan gaan. Over veiligheid, aan alles is gedacht. Je mag niet in het water zonder een soort reddingsvest aan te doen, overal staan
zwemwachten. Er is heel veel te doen, en wat we nog nooit hebben meegemaakt is het een 'all in' park. Je krijgt een polsbandje om en daarna mag je bij de diverse
eet- en drinkgelegenheden hoppa gewoon eten en drinken waar je zin in hebt.
Het eten is niet van buitengewone kwaliteit maar een kniesoor als je daar over zeurt.
Kriskras door het park lopen leguanen. Niet zomaar een hagedisje ofzo, nee een leguaan van een 80cm die gewoon boos zit te kijken op het pad en daarna toch maar effe wegwaggelt omdat je in zijn of haar comfort zone komt. Vogels te kust en te keur, een soort wasbeer, noem maar op.

Omdat we om iets na 12u aanwezig moesten zijn bij het dolfinarium zijn we eerst met de fiets naar het begin van de lazy river gegaan. Dit is de mother of all lazy rivers. Dit moet je meemaken. Je start in een mangrovebos en langzaam aan dobber je richting open zee.
Onder je vissen, boven je vogels en de blauwe lucht met witte stapelwolkjes.
Lekker windje erbij en het bruiningsproces is op gang. Of in ons geval het kreeftenproces.
Onze eigen Garnier zonnebrand is uit den boze hier, we moeten biologisch afbreekbare zonnebrand aanschaffen ivm het behoud van de koralen die hier groeien.
Voor andere excursies volgende week hebben we deze ook nodig dus geen mens overboord.

Nadat we uitgedobberd waren werd het ineens donker en de wind stak op.
Een tropische bui was het gevolg, niet zomaar een spatje ofzo, nee een dikke plensbui.
Na vijf minuten was het weer over, de donkere wolk was weg en de zon nam direct haar prominente plaatsaan het uitspansel weer in. 30graden plus it is.

De lunch was een feit en daarna direct richting dolfijnen.
Eva had al eens kennis gemaakt met deze dieren, Hanno echter niet.

We hadden een net iets luxer pakket gekozen en het bleek dat we de enige waren.
VIP behandeling dus! Een klein uurtje met zn 2n en een paar dolfijnen dat is wat.
Aaien, 2x een foot push, ze kunstjes laten doen, nog meer aaien, kusjes geven en ga zo maar door.
Woorden schieten te kort, zie later onze foto's en video die we hebben aangeschaft.
Dit is echt wel heel erg apart en we zijn bevoorrecht dit te mogen meemaken.
Dolfijnen zijn heel erg intelligent en dat merk je ook.

Na de dolfijnen hebben we onze snorkeluitrusting gehaald, dit is ook allemaal zonder extra prijs, gewoon afhalen en zwemmen maar.
Vissen, krabben, hele kleine visjes, dikke grote baarzen je ziet het allemaal hier in Xel-Ha.

Tegen een uurtje of vier hebben we de zwemkleding aan de wilgen gehangen en zijn we het park met foto- en videocamera rondgeweest om voor de herinneringen te zorgen.
Het is alsof je in Junglebook bent belandt, de zee houdt op en de jungle begint.
Heel, heel erg mooi.

De ADO bus met bestemming Playa kwam net aangereden toen we buiten liepen en om kwart over zes begon te terugreis over de Mexico 370.
Heel erg druk is het niet maar wel goed opletten. Dat komt later in de vakantie nog van pas als we de huurauto hebben.
Beetje Vlaamse situatie dan is het wel duidelijk hoe het er hier ongeveer aan toe gaat.
De wegen liggen hier vol met 'topes', verkeersdrempels, of putten, of halve bollen in de weg.

De muggen hebben ons ook ontdekt.
We hebben ze ook gezien maar je hoort en ziet niks, totdat het te laat is.
Afblijven dus maar et jeukt als een oordeel.

Voor vandaag is dit het weer, zometeen in de wifi zone en dan terug naar onze kamer 1124.

Morgen is een vrije dag dus we gaan eens lekker uitslapen.

Hasta Luego amigos!